Singapore to Malaysia

October 25, 2011 § Leave a comment

En dan nu toch maar even een lange update. Is weer eens wat anders dan alleen foto’s of een lijstje.

Ik ben in totaal zo’n 6 dagen in Singapore gebleven. Vorige week dinsdagavond ben ik uiteindelijk aangekomen in Singapore, na een vlucht die op z’n zachtst gezegd wat vertraging had (we hebben ergens in Turkije, op een random vliegbasis een noodlanding gemaakt omdat een man onwel was geworden, en hebben daar vervolgens 3 uur stilgestaan omdat we moesten tanken en er was niet genoeg benzine aanwezig. Add a broken air con to the mix and the fact that we still had 9 hours to go after that.) In Singapore heb ik bij Hendrik & Helen (H&H) geslapen, kennissen van meine vati en mutti. Heel aardige mensen, met twee meisjes van 1 en 2, die hun vocal chords meerdere malen per dag ten volle aan het testen waren. Mijn dagen in Singapore werden opgevuld met in de MRT zitten, veel rondlopen, 2x naar de bioscoop, regen ontlopen en op zoek naar eten. En eten dat kunnen ze. Singapore kent de zogenaamde hawker centers en food courts, vaak in of nabij een winkelcentrum of MRT station. Eigenlijk zijn het een soort overdekte markthallen, vol met stalletjes waar ze voor een paar SIN$ allerlei eten en drinken verkopen. Heel erg lekker, en zeer budgetfriendly. Een goeie maaltijd van bijvoorbeeld chicken rice is tussen de 3-5 dollar, en een drankje erbij kost 1-2,5 dollar. Seafood is wel iets duurder, maar uiteindelijk kun je voor maximaal 5 euro prinsheerlijk eten. Mijn favorieten? Wortel-appel-gember sap, fried carrot cake, lime juice en char sieu pao…

Na mijn culinairy journey door Singapore werd het toch maar eens tijd om te vertrekken. Naar Maleisie, weltevredestaan. Probleem: het oosten en westen van mainland Maleisie hebben andere regenseizoenen. West Malaysia, waar Kuala Lumpur ligt, heeft nu nog het staartje van z’n regenseizoen, terwijl het oosten vanaf November neerkletterende buien krijgt. Mijn plan was dus om eerst naar het oosten te gaan, voordat het natuurgeweld losbarst. Alleen krijgt het weer in het oosten het nog wel eens op z’n heupen, met als resultaat dat het schijnbaar nu al regent in het noordoosten. Whoops. Daar wilde ik eigenlijk heen. Niet handig is dat veel hotels etc op eilanden vaak dicht gaan tijdens monsoon season, aangezien de zee dan te ruig is om met kleine bootjes op te varen. Geen Perhentian Islands voor mij dus.

Maar wat dan wel? Uiteindelijk heb ik de trein naar Melaka genomen (of beter gezegd, vanaf het noorden van Singapore de trein genomen naar Tampin, en vanaf daar nog 2 uur in de bus gezeten omdat dat zo’n 15 euro in prijs scheelde met een taxi. Tampin-Melaka is 38km.) In de trein zat ik in een coupe met alleen maar Maleiers, wat erg gezellig was. Eten hier, praatje daar. Iedereen in een straal van 5 m was zeer geinteresseerd in wat een blond meisje nou in haar eentje in de trein deed. De meesten waren alleen te verlegen om het te vragen 😉 De man die naast me zat bleek naar zijn geboortedorp te reizen met z’n gezin voor Diwali (of Deepavali, hoe ze het hier spellen), het Hindoeistische lichtjesfeest. Morgen is de grote dag, en vandaag is dus waarschijnlijk de laatste dag van een massamigratie van Maleiers die teruggaan naar hun dorp.

Melaka dus. Melaka is in een ver verleden bezet geweest door Nederlanders, en dus heet het centrale plein (Town square) eigenlijk Dutch square. Ook heb je het Stadthuys, en een begraafplaats met een aantal Nederlandse graven. Hartstikke cultureel historisch verantwoord dus. Jammer was dat het regende toen ik maandagavond aankwam, met als resultaat dat de stad een soort ghost town leek. Chinatown, wat normaal het meest bruisende gedeelte van de stad is, was vrijwel stil, en veel dingen waren dicht. Uiteindelijk (na 8en) gingen er weer een aantal restaurants open, en toen kwam er weer wat leven in de brouwerij.

Ik heb net toch maar een kaartje gekocht richting het oosten, naar Mersing. Mersing is een ministadje, wat voornamelijk als port city gebruikt wordt voor Pulau Tioman (Tioman Islands). Dat is dus mijn volgende doel. Mocht de zee uiteindelijk toch te ruig zijn, ga ik richting Taman Negara, een nationaal park hier. Wat ik daarna ga doen, geen flauw idee. Terug naar de westkust denk ik, naar Kuala Lumpur. Ik moet namelijk een beetje timen wanneer ik precies naar Thailand ga, aangezien Bangkok and surroundings have a slight flooding problem.

Zo. Meer dan 700 woorden later vind ik het wel weer mooi geweest. Nu maar eens op zoek naar een goeie laksa.

Ciao!

Tagged: , , , ,

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Singapore to Malaysia at Lost in Asia.

meta

